Sabiedrība un kultūra
Rudīte Kalpiņa
Rudīte Kalpiņa
10 Maijs, 2008

Aigar, Arti, labāk pastāstiet, kas notika ar jums?

Autors: Rudīte Kalpiņa @ 20:31 Kategorijas: Bez kategorijas

Šo sociāldemokrātiem raksturīgo uzrunas formu (saucot nepazīstamus vai mazpazīstamus cilvēkus vārdā un sakot tiem “tu”) publiskajā telpā atļāvos tālab, ka pēdējo divu nedēļu laikā Aigars un Artis ar savām balsīm un izteikumiem - pamudinājumiem manu privāto telpu ar mediju starpniecību apciemojuši tik bieži, ka šķiet, ar Štokenbergu un Pabriku esam ne vienu vien diennakti aizvadījuši kopā un kļuvuši par labiem draugiem. Gribētos jau ļauties šai tuvības izjūtai, siltumam, un tā tālāk…

Taču masīvā reklāmas kampaņa sāk sēt aizvien lielākas šaubas par vienīgo „spiediena grupu” Latvijā, kas, mums visiem par laimi, spēj arī rēķināt, ne tikai sludināt vien. Kaut kas tās publiskajā uzvedībā – vismaz reklāmu izvietojumā medijos - sāk atgādināt Tautas partijas rafinēto un pārspīlēto komunikācijas stilu. Un tas nav gluži tas, ko „citas politikas” domubiedri vai potenciālie vēlētāji Latvijā sagaida no Štokenberga un Co. (Skaidrībai piebildīšu, ka šīs piezīmes neizriet no sabiedriskās organizācijas tv reklāmas klipā izvēlētā muzikālā skaņdarba.)

Veicot nelielu aptauju, noskaidroju, ka ne man vienai reklāmas klipu vietā daudz lielāku uzticamību jaunajam politiskajam spēkam radītu godprātīgs un atklāts Aigara Štokenberga un Arta Pabrika skaidrojums par to, kādas atklāsmes tie pagājušā gada otrā pusē piedzīvoja, kā mainījās viņu personiskais pasaules un Latvijas redzējums un attieksme pret līdzcilvēkiem, kādas jaunas izjūtas tiem radās? Šķiet, ja esi apskaidrots un patiesība tevi darījusi brīvu, nav nekā vienkāršāka kā atklāti runāt ar līdzcilvēkiem par to, kas tevi vērtis citā – valstiski domājošā latvietī, tad ir viegli runāt tieši, cilvēciski un personiski. Varbūt esmu palaidusi garām, bet šāda izskaidrojuma, šķiet, plašākā publiskā telpā no bijušajiem ilggadējiem Tautas partijas spices biedriem nav bijis. Vairāk norādīts uz citiem, sevišķi uz tiem, kas pie varas, uz ārējiem apstākļiem un uz to, kas būtu jāmaina.

Deviņdesmito gadu vidū tagadējais ārkārtējais un pilnvarotais vēstnieks pastāvīgajā pārstāvniecībā EP Strasbūrā Georgs Andrejevs atklātā vēstulē publiski atzina – kā zinātnieks viņš padomju laikā Valsts drošības komitejai rakstījis atskaites par ārzemju komandējumiem. Droši vien viņš nespēja iedomāties, ka paliks vienīgais, kas atklāti atzīs savu sadarbību ar VDK, un ka vienīgais komunists Padomju Latvijā izrādīsies Alfrēds Rubiks.

Kāpēc to atgādinu? Tāpēc, lai pamudinātu izteikties arī Aigaru un Arti. Cilvēki, tostarp latvieši, nereti izrādās daudz labvēlīgāki un saprotošāki, nekā var šķist, lai arī mūsu sabiedrībā diemžēl nav iekopta politiķu un amatpersonu kļūdu atzīšanas un atvainošanās prakse. Atgādināšu, ka Georgu Andrejevu šī pati sabiedrība tomēr saprata un garīgās stājas un atbildības demonstrācija viņam nesa tikai papildu laurus un jaunas iespējas.

Ja Štokenbergs un Pabriks patiesi veidojas par atbildīgiem valstsvīriem, tad bez „pārtapšanas stāsta” neiztikt. Tikai tas jāstāsta viņiem pašiem – gan bez konsultantu ieteikumiem, gan apzinoties, ka šī likme izslēdz trešā stāsta iespējamību.

22 komentāri

  • Pilnīgi piekrītu, Rudīt! Un vispār, ja politiķi vairāk runātu tiešu valodu nevis slēptos aiz piegludinātām frāzēm, vispārpieņemtām patiesībām un “spēlētu” uz pēc iespējas lielāka “elektorāta” noskaņojumiem, sociālā spriedze mūsu sabiedrībā varētu būt mazāka..

    autors: Agris 13 Maijs, 2008, 14:39

  • Piekrītu, ka tā tam vajadzētu būt, bet par to publikas sapratni es nebūtu tik drošs…un tie vīri to zina.

    autors: varis 14 Maijs, 2008, 09:56

  • Piekrītu Rudīt, Miljonārs, nabago un sērdienīšu aizstāvis, kurš “uzvārījās’ laikā, tad, kad atbalstīja to, ko tagad kritizēdams grib iebraukt Saeimā , kurš tas ir ? Mīkla? Kurš slidinādams ceļu ar populisma smēri grib uz penšu mgurām Saeimā ieslīdēt ? Mīkla ?

    autors: didzis 14 Maijs, 2008, 11:19

  • Rudīt, paldies par labo komentāru!

    autors: Aija CD 14 Maijs, 2008, 11:26

  • Jā, Rudītei Kalpiņai ir pilnīga taisnība no cilvēciskās saskarsmes loģikas viedokļa. Mani arī nodarbina doma, kas bija tas, kas Artim Pabrikam lika vienā naktī pārtapt no Tautas partijas aizstāvja par tautas aizstāvi. Kas atvēra Aigaram Štokenbergam acis un lika skaidru skatu paskatīties uz to varu, kas viņu kā politiķi ir izaudzinājusi un kurai viņš bija “godam” kalpojis? Bez šāda paskaidrojuma gribas minēt - kails aprēķins un politisko realitāšu izpratne - tātad polittehnoloģija. Taču diemžēl politiskā un cilvēciskā loģika šeit nesakrīt, un zinošais konsultants Jurģis Liepnieks to lieliski saprot. Tādēļ arī Citas politikas publiskās aktivitātes ārēji neatšķiras no savulaik TP lietotajiem veiksmīgajiem paņēmieniem. Ja Rudīte Kalpiņa un vēl daži intelektuāļi nenoticēs, tā būs pusnelaime. Spošas un naudīgas kampaņas jauno spēku uzraus varas virsotnē, kā tas jau daudzreiz ir noticis ar to pašu nomesto veco čūskas ādu, no kuras abi kungi ir jau izlobījušies.

    autors: mix 14 Maijs, 2008, 11:55

  • Spožas - efektīvas, iespējams, arī uzraus. Gan jau nākošo Saeimas pirmsvēlēšanu laikā gan Arttis, gan Aigars ( precedents ar Andrejeva kungu ir tikai precedents ) savas partijas programmas ietvaros atbildēs uz ziņkārīgo jautājumiem. Bet, svarīgi sajust-izprast potenciālo vēlētāju reālās darbības ( nevis runas-iedomas ), kuras nosaka cilvēku intereses -virzienu. Kā pirms iepriekšējām vēlēšanām Šlesers, neskatoties uz Jūrmalgeitas škandālu tomēr veiksmīgi iebrauca Saeimas un ministra krēslā ( un vēl partijas naudas lietās izvairījās no soda naudas ). Iebrauca - jo daudzi, jo daudzi runātāji par taisnīgumu tomēr izšķīrās par labu kandidātam, kas solīja aizstāvēt viņu intereses.

    autors: Edge 14 Maijs, 2008, 12:39

  • man, piemēram, ļoti interesē, kāpēc šis jaunais politiskais spēks neko nesaka LNB lietā? Nav viedokļa vai pilnvarojuma?

    autors: linda 15 Maijs, 2008, 08:37

  • Es piekrītu Rudītei un man ir jautājums Artim un Aigaram, kas notiks pēc trim gadiem, kad būs maksātas bagātīgas pensijas un sociālais budžets būs iztukšosts? Paredzu, ka nedod Dievs, ja saslimšu, jo vienkārši valstij nebūs ko maksāt par manu slimošanu, lai gan nodokļus būšu maksājusi godīgi. Kāpēc Aigars un Artis neko nerunā par par invalīdiem, kuriem arī ir smieklīgas pensijas un bēriem, kuri ir zuadējuši apgādniekus? Un vēl, kāpēc šie kungi atļaujas savām interesēm izmantot man svētāko dziesmu - himnu? Ar to visu gribēju teikt, ka ir necilvēcīgi un zemiski manupulēt ar cilvēkiem, kuri ir izmisumā.

    autors: Lāsma 15 Maijs, 2008, 08:47

  • Pabriks un Štokenbergs ciniski vāc balsis. Un dara to klasiskajā nišā - balstiesīgie vēlētāji, kam ilgtermiņa attīstība nav būtiska. Tik banāli, bet strādā vienmēr. Turklāt vel pieber klāt cilvēcīguma komponenti par “cilvēka cienīgu dzīvi mūsu mātēm un tēviem”. Kurš pret to var iebilst?? Neviens!
    Diemžēl citas grupas, kuras nav tik daudzskaitlīgas un enerģiskas, jā!, arī nenes līdzi tādu skaitu potenciālo vēlētāju balsu - tās paliek neievērotas. Bērni, vecāki, invalīdi… arī izglītības sistēma, dabas aizsardzība, interešu izglītība… Tās tēmas nevienu neinteresē. Sak’, tieciet paši galā ar saviem bērniem - valsti jauni pilsoņi neinteresē, un arī pensionāru pārstāvjus nē!

    autors: mamma 15 Maijs, 2008, 09:00

  • Gaidīju, kad Aigars vai Artis sniegs atbildi šeit, atbildot Rudītei - tā būtu bijusi laba iespēja uzsākt tiešu, personisku komunikāciju (par ko Rudīte runā savā komentārā) un neslēpties aiz copywriteru tekstiem… Jautājums jau ir pavisam vienkāršs un nemainīgs - tāds, ko mūsu valsts domājošie cilvēki uzdod ik reizi, kad pie mūsu politikas debesīm parādās “jauni spīdekļi vai zvaigznāji” - kādu nozīmīgu (valstiski un personiski) ideju, demokrātisku un cilvēcisku vērtību vārdā viņi to dara, kas ir tā patiesā un dziļākā viņu rīcības motivācija…. Sabiedrība (īpaši tās neaizsargātākā daļa) ir nogurusi no valstiskā nihilisma, politiskā cinisma, protams, viņi izmisīgi gaida to spēku, tās personības, kuras sadzirdēs un aizstāvēs arī viņu intereses, un tāpēc ir gatavi uzticēties atklal jauniem un jauniem tik “neviltotiem un sirsnīgiem” solījumiem un aicinājumiem… Bet … valoda ir kultūras sastāvdaļa. Politiskā valoda ir politiskās kultūras sastāvdaļa un tās spogulis… Nespēju noticēt, ka aiz šīm tik plaši izmantotajām un apgūtajām “valodnieciskajām konstrukcijām” un komunikācijas veida/toņa slēpjas kāds kvalitatīvi un principiāli jauns, idejiski nesavtīgs politisks aizsākums…

    autors: alise 15 Maijs, 2008, 09:09

  • Vienkārši Andžam vienam kuģītim iestājies nodilums un viņš laicīgi palaiž peldēt citu, kas nesīs karodziņu tālāk, kad vecais būs nogājis pa burbuli.

    autors: smicis 15 Maijs, 2008, 10:23

  • Pārfrazējot viena jauna talantīga latvju dramaturga lugu, jāsaka - “Artis klusē, Aigars klusē”. Par sevi un saviem personīgajiem motīviem.

    autors: Janka 15 Maijs, 2008, 11:17

  • Nesen kādā ģimenes saietā man radi prasīja, ko domāju par Štokiju. Sākumā viņš esot licies simpātisks (konstruktīvs un patstāvīgi domājošs), taču minētā reklāma ar himnu cilvēkus ir aizskārusi un kaitina.
    Jāpievienojas arī pirmajam komentētājam par to, ka visvairāk cilvēki no politiķiem sagaida normālu sarunu - savas rīcības skaidrojumu, kļūdu atzīšanu, cilvēcīgu cieņu un sajūtu, ka tiešām viss, kas tiek darīts, tiek darīts savas valsts un cilvēku labā. Tad arī izbeigtos vispārējā valdības lamāšana, ko tik ļoti pārmet tautai un kas patiešām nav auglīga. Taču bumba ir politiķu, nevis sabiedrības pusē.
    Uzskatu, ka politiķu un sabiedrības savstarpējās attiecībās vairāk nekā jebkurā citā jomā jūtams padomju mantojums. Padomju Savienība izcēlās ar nevērīgo izturēšanos pret saviem pilsoņiem un nomenklatūra pēc definīcijas uzskatīja, ka var pieņemt slēptus lēmumus un sirga ar augstprātību.

    autors: Dace 15 Maijs, 2008, 11:25

  • Artim, mācoties doktorantūrā Dānijā, bija visas iespējas jau tad neieslīgt TP es-tikai-sev-un-savējiem kapitālisma filozofijas vadītajā partijā. Mani arī interesētu, kapēc arī pēc visām politoloģijas studijām un dazādu valstu varas mehānismu iepazīšanas ārlietu ministra statusā Artis spītīgi pretojās tai atklāsmei, kas viņu tik un tā noķēra (piemeklēja) - proti, Latvijai vajag sociāldemokrātiju.

    autors: Karamele 15 Maijs, 2008, 14:12

  • Karamele
    Man šķiet tas notiek tādēļ, ka, nonākot t.s. politiskajā elitē (tas protams, ir aplams apzīmējums, jo politiķi nav elite. Politiķi ir sabiedrības algoti darbinieki), cilvēki pazaudē realitātes sajūtu. Viņi satiekas tikai savā lokā, bet sabiedrību identificē ar pustrakiem piketētājiem, turklāt Latvijā normālu “taku” jeb attieksmi pret dzīvi pazaudē pat visnormālākie un brīvākie cilvēki. Manuprāt, tas ir pilnīgs nomenklatūras sindroms.;((

    autors: Dace 15 Maijs, 2008, 23:19

  • Pilnīgi piekrītu

    autors: komforts 16 Maijs, 2008, 10:34

  • Daudzi jo daudzi pārāk bieži ‘’ pazaudē realitātes sajūtu ‘’, taču šoreiz statistikas skaitļi liecina par pretējo - kādam politiķim ir izdevies ’sajust daļas sabiedrības vēlmi’ - ‘’Par grozījumiem pensiju likumā ir savākti 170 342 paraksti ‘’http://www.delfi.lv/news/national/politics/article.php?id=20961258

    autors: Edge 16 Maijs, 2008, 14:15

  • Dace
    Nu tad var secinat: ja Artis atkal no jauna nonaks varas elite, vins parvertisies par to pasu Pabrika kungu, kads jau nesen bija.:(((((
    Pasargasim Arti un ljausim vinjam dzivotpilnvertigu dzivi vienkarsas tautas vidu ka parastam socialdemokratam…

    autors: Karamele 20 Maijs, 2008, 18:40

  • Hm, Andrejeva kungs ganpašlaik ir Eiropas Parlamenta deputāts. Tas, protams, nemaina rakstā pausto domu.

    autors: Lāsma 21 Maijs, 2008, 14:33

  • Lāsma, paldies par precizējumu! Meklējot informāciju par Georga Andrejeva atklāto vēstuli, lasīju vairākus gadus vecus info materiālus, un tai laikā, jā, atvainojos, Andrejeva kungam bija cits amats.

    autors: Rudīte Kalpiņa 21 Maijs, 2008, 14:56

  • Paldies, skaistā, gudrā sieviete. Tu, kā vienmēr, nāc ar citu skatījumu uz lietām.

    autors: Pēteris 22 Maijs, 2008, 13:29

  • labs raxts. par to, ka politiķiem beidzot atklāti jāpauž sava pozīcija dažādos svarīgos jautājumos un tā principiāli arī jāaizstāv. citādi pašreiz politikā ir totāla,Imanta Ziedoņa vārdiem, “pļorzība”. pirms vēlēšanām visi ir bezmaz vai komunisti, tikko vēlēšanas garām - tikai viena prioritāte - tikšana pie siles. un Štokijs ar Pabriku tieši tādi paši populisti, kā pie varas esošie. ceru, ka šis gājiens ar zirgu bija uz nekurieni un nākamajā saiemā šie diletanti netiks…

    autors: Naukšēnu Terminators 22 Maijs, 2008, 20:38

Pievienot komentāru